Helmond - Moskou

Onze kans om eindelijk eens af te rekenen met alle vooroordelen over Rusland!

dinsdag, januari 24, 2006

JA HET IS KOUD !


"Koud is het buiten he?", was de vraag van mijn klant die mij een kop koffie had aangeboden.
"Koud?, in Rusland is het koud, daar lopen de beren met een bontjas aan", was mijn reaktie op de zoveelste opmerking dat het steeds kouder ging worden in ons kikkerlandje.
De man keek mij grinnikend aan en nam een teug uit zijn beker.
"Ja, inderdaad, daar is het bar heb ik via de radio vernomen", was het antwoordt van de klant.
"Och, de Russen komen er wel weer overheen hoor, ik kom er ieder jaar weer genoeg tegen in Moskou",was hierop mijn reaktie.
De man keek me appelig aan en vroeg wat ik bedoelde.
Ik vertelde hem dat ik met een Russische ben getrouwd, en dat we zovaak als mogelijk naar Moskou gaan.
"Naar Moskou?", vroeg hij met verbaasde blik, "Wat moet je daar nou zoeken?"
Bellen gingen rinkelen, toeters gingen blazen en de Moskofiel in mij kwam los, want als je mij aan het praten wilt krijgen, moet je gewoon over Moskou beginnen, en ik ga helemaal los.
Na hem wat meer uitgelegd te hebben over ons appartement, en hoe wij onze tijd daar doorbrengen, werd zijn mond een steeds groter gat, en ik zag zijn vullingen zitten.
"Dan slepen jullie zeker koffers vol eten mee?", was uiteindelijk zijn reaktie.
"Op de terugweg wel ja, maar op de heenweg gaan er alleen een grote pot Calve-pindakaas, en een zak drop mee, want dat kennen ze daar niet", vertelde ik hem.
"Ik snap hier geen snars van",was zijn ongespeelde verbijstering,"als je alle verhalen moet geloven, is het daar allemaal zo arm".
Hoe naief kan men zijn, was mijn gedachte.
Ik begon hem uit te leggen dat er meer produkten te krijgen zijn in Moskou dan hij ooit van zijn leven heeft gezien, en dat de meeste supermarkten tegenwoordig zelfs 24/7 zijn geopend.
De man viel van de ene verbazing in de andere, en ik moest nog veel meer over Rusland vertellen.
Na een half uurtje vond ik het wel weer welletjes, en moest weer verder, omdat anders de rest van de Nijmeegse zorg-centra's zonder voedsel hadden komen te zitten.
En dan zouden de Russen weer van een nieuwe ramp worden beschuldigd !!!!!!!!!!!!

Tot de volgende keer, Pakka.