Helmond - Moskou

Onze kans om eindelijk eens af te rekenen met alle vooroordelen over Rusland!

dinsdag, juni 20, 2006

BOEKEN !

Nog twee weken, en wij reizen af naar ons geliefde Moskou.
Natuurlijk gaan er een aantal essentiële zaken mee, waaronder een aantal boeken.
Ieder jaar lees ik een aantal boeken omdat ik daar de rest van het jaar niet aan toe kom.
Dit jaar heb ik mijn keuze laten vallen op de volgende boeken!

Kwaad Bloed van Barbara Smit.
Dit boek gaat over de rivaliteit tussen de gebroeders Rudolf en Adi Dassler.
De meeste mensen zullen hun schouders ophalen bij het noemen van die namen, maar als ik dan zeg ‘Adidas’, en ‘Puma’, gaan er waarschijnlijk wel wat bellen rinkelen.
Een overzicht van intriges, fraudes, en valse voornemens die in een familie voor kunnen komen waar vreselijk veel geld verdiend wordt!

De Moskou Vector van Ludlum en Larkin.
Ieder jaar gaat er een boek van Ludlum mee maar omdat hij weinig boeken meer zal schrijven, zal ik het moeten doen met combinaties met andere schrijvers.

Op aanraden van Natascha, heb ik dit jaar ook gekozen voor een aantal Russische klassiekers.

De Meester en Margarita van Michail Boelgakov.
Dit boek was verboden literatuur tijdens het bewind van Stalin, en de oom van Natascha heeft dit boek destijds blaadje, voor blaadje gekopieerd om het in zijn bezit te krijgen, dus moet ik deze zeker lezen!

De twaalf stoelen van Ilja Ilf & Jevgeni Petrov.
Een satirisch verhaal uit de jaren twintig van de Sovjet Unie.

En natuurlijk mag het belangrijkste boek niet ontbreken.

Gijzelaar van de Kaukasus van Coen van Zwol
Zoals de trouwe lezer waarschijnlijk wel weet, ben ik een groot fan van de artikelen en de weblog van Coen van Zwol van het NRC, en ook hij heeft een boek geschreven.
Dit boek gaat over de gijzeling van Arjan Erkel, en beschrijft de feiten die er destijds golden.
Niet het verhaal welke Arjan beleeft heeft (want dat was de eigenlijke bedoeling van dit boek), maar alle feiten, misverstanden en fouten die er gemaakt zijn.

Zoals u ziet valt er weer voldoende te lezen deze vakantie.
Toch verwacht ik wel weer te weinig boeken mee genomen te hebben, maar ja, het gewicht telt ook mee, dus zal de laptop ook wel weer voldoende gebruikt gaan worden!

Pakka. helmos@freemail.nl

2 Comments:

  • At 1:36 p.m., Blogger Werner Bossmann said…

    vergeet de moderne klassieken niet. ik beleef nu veel plezier aan de serie boeken over erast fandorin (detective/diplomaat/raadselachtig figuur) van boris akunin (10 miljoen verkocht in rusland). ik lees nu deel 3 waarin fandorin vrijwilliger is in de oorlogen op de balkan in 1877. heel erg verslavend. maar je lijstje is al lang zat. misschien iets voor volgend jaar.

     
  • At 1:43 p.m., Anonymous Anoniem said…

    Voor wie deze boeken ook wil lezen : één adres : http://www.azur.be

    Kwaad Bloed

    Moskou Vector

    Meester en Margarita

    Twaalf stoelen

    of nog 130.000 andere boeken...

     

Een reactie posten

<< Home