Helmond - Moskou

Onze kans om eindelijk eens af te rekenen met alle vooroordelen over Rusland!

zondag, oktober 08, 2006

ANNA POLITKOVSKAJA !


In één van onze artikels heb ik het gehad over een boek van Anna Politkovskaja dat ik had gelezen tijdens ons verblijf in Moskou.
Hierin laat ik duidelijk merken dat ik geen fan van de persoon Politkovskaja ben, en dat ik haar kijk op het huidige Rusland te zwart-wit vind.
Achter deze uitspraak zal ik altijd blijven staan, echter vind ik het vreselijk om te melden dat zij gisteren is dood geschoten.
Een belachelijke daad, want de reden valt te raden.
Anna gebruikte de persvrijheid in Rusland, (hoewel er nog steeds mensen zijn die beweren dat deze er niet is!), op zeer duidelijke wijze.
Haar bijdrage in de journalistieke wereld in Rusland was groot, en heel erg kritisch!
Ze was werkzaam bij Novaya Gazeta, een zeer kritisch en eigenzinnige krant.
Ook zijn er een aantal artikelen in andere bladen, of sites verschenen, waaronder een stuk op Prospekt, een dienst voor Russen in Nederland.
Dat ik het bijna nooit eens was met haar, wil natuurlijk nog niet zeggen dat zij daarom dan uit de weg geruimd moet worden.
Persvrijheid is een verkregen goed, en Anna heeft deze met beide handen aan gegrepen.
Natuurlijk zullen er voldoende mensen te vinden zijn die zeggen dat er geen mediavrijheid is in Rusland, maar daar zal altijd wel een strijd om bestaan.
Wie Anna Politkovskaja heeft doodgeschoten zal wel altijd een raadsel blijven, maar het is natuurlijk onverteerbaar dat een achtenveertig jarige vrouw die voor haar mening uitkwam, het slachtoffer wordt van een stel mafkezen die denken de pers de mond te kunnen snoeren.
Ons medeleven gaan uit naar de familie en de twee kinderen welke Anna achterlaat!
Gisteren is trouwens direct een filmpje ter nagedachte aan Anna’s dood geplaatst op Google-video.

Pakka. helmos@web.nl