Helmond - Moskou

Onze kans om eindelijk eens af te rekenen met alle vooroordelen over Rusland!

donderdag, augustus 10, 2006

BOEKEN ! (2)

Één boek dat ik heb gelezen tijdens mijn verblijf in Moskou, heeft mij vreselijk dwars gezeten.
Namelijk het boek van Anna Politkovskaja.
Natuurlijk mag men zelf weten hoe men Rusland van deze tijd bekijkt, maar als men het dan allemaal zo zwart-wit wilt bekijken, vraag ik mij af of je dan nog wel in zo’n land thuis hoort!
Uiteraard heeft zij op een aantal punten gelijk, en is de regering, of het systeem vreselijk corrupt, maar moet je dan werkelijk alles zo donker zien als dat Anna dit ziet?
Ik denk het niet!
In Rusland – en met name in Moskou – is het gebruikelijk dat je de middenweg kiest.
Natuurlijk is dit niet altijd goed te praten, en zijn er zaken waarvan je denkt dat dit niet de regels zijn die in het westen gelden! (Hoewel)
Wij hebben bijvoorbeeld een ervaring, waarvan we achteraf dachten, dit zou in Holland niet mogelijk zijn, maar dat maakt Rusland, en het leven daar, nog niet slechter.
Zij stelt in haar boek dat de Russische soldaat aan de gruwelen van de meerdere is overgeleverd, en dit is juist!
Onze oudste zoon was Rus van nationaliteit, en we hebben hem tot Nederlander genaturaliseerd om te voorkomen dat hij in het Russische leger dienst zou moeten nemen.
Hij is vrij donker van uiterlijk, en zou om die reden dus naar de oorlog tegen de Tsjetsjenen verbannen kunnen worden.
Anna heeft op dit feit zeker een punt gescoord.
Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik dit boek eigenlijk in fases gelezen heb.
Ik ben er in begonnen, en na twee hoofdstukken heb ik het even naast mij neer gelegen om in een ander boek te beginnen, omdat ik het werkelijk te zwart-wit vond.
Echter ben ik dan weer zo dat ik toch ook haar mening wil lezen, en ben na twee weken toch weer begonnen in het boek.
Wat mij het meest tegen de borst stuit is het feit dat ze de verantwoordelijkheid geheel bij de Russische overheid wilt leggen.
Dit is geheel onjuist!
Bijvoorbeeld over de gijzeling van ‘NORD=OST’
Natuurlijk heeft de overheid gefaald, ze zouden zich zelfs de ogen uit de kop moeten schamen, maar het blijft een feit dat de terroristen verantwoordelijk blijven voor de doden!
De regering kan alleen het feit worden verweten dat zij niet direct aan de betreffende medici heeft door gegeven welk gas is gebruikt, maar de gijzeling in het theater is uitgevoerd door de Tsjetsjenen, en zij zijn dus verantwoordelijk voor de vele slachtoffers!
Misschien heel ongenuanceerd gesteld, maar men kan hier natuurlijk nimmer omheen!
Ook voor het bijgevoegde stuk uit het boek maak ik mij tot nu toe nog vreselijk kwaad!
In Beslan zijn veel kinderen omgekomen, en de trouwe lezers van onze weblog weten dat wij vreselijk veel medeleven hebben met de nabestaande van deze ramp, maar is dit dan alleen de schuld van de overheid?
Kom toch!!
Tsjetsjenen – hoewel ook dat blijkbaar een vraagteken blijkt te zijn, want de rebellen-leider ontkent dit duidelijk! – houden dagenlang kinderen en ouders gegijzeld, en honderden kinderen overleven deze actie niet.
Dan moet je het maar allemaal normaal vinden, en de schuld bij de overheid leggen.
Sorry Anna, maar dat gaat er bij ons dus niet in.
Hoeveel feiten je ook aandraagt, de werkelijk verantwoordelijke personen zijn toch echt de Tsjetsjenen, en deze personen hebben er voor gezorgd dat er zoveel haat is onder de Russische bevolking.
Iedere Hollander welke sympathie voor deze mensen hebben, moeten maar even terugdenken aan de gijzelingen van de molukkers.
Natuurlijk zijn niet alle Tsjetsjenen verantwoordelijk voor deze daden, en ik keur de daden welke de Russen bij, bijvoorbeeld deze persoon, hebben gepleegd totaal niet goed, ik verafschuwd ze zelfs, maar het is een logisch feit van het aldoor in onzekerheid leven.
Wat als zo’n politie agent zelf een dochtertje verloren heeft bij een actie van deze terroristen?
Ik hoor de critici al roepen, dan moet je zo’n man niet op zo’n klus zetten!
Weet u hoeveel burgerlijke slachtoffers er in de loop der jaren gevallen zijn?
Als de Russische overheid iedereen uitsluit voor een dergelijke zaak, blijft er verdomd weinig mensen over om deze zaken te behandelen!
Maar goed, Uw mening is de belangrijkste, en indien u de reportage gezien heeft over Beslan, moet u zich er maar een mening over aanmeten!

Bestellen : Poetins Rusland
ISBN 90 445 0748 6

Pakka. helmos@freemail.nl