Helmond - Moskou

Onze kans om eindelijk eens af te rekenen met alle vooroordelen over Rusland!

dinsdag, januari 23, 2007

STALIN GEBOUWEN !

Normaal wil ik, indien ik geïnteresseerd ben in iets, nog wel eens doorslaan, zo ook in de architectuur tijdens de Stalin-periode.
Voor mensen die al eens in Moskou zijn geweest, zal dit nog wel te bevatten zijn, maar voor iemand die alleen de plaatjes kent van de gebouwen, zal dit een vreemd gegeven zijn.
Toch wil ik deze mensen verzekeren dat het een indrukwekkend gegeven is om onderaan deze giganten te staan.
Neem nu de universiteit van Moskou.
Een werkelijk indrukwekkend gebouw boven op de grootste berg van Moskou.
Toch zijn niet alle projekten welke Stalin in gedachte had, gerealiseerd!
Met name het gebouw welke ik gebruikt hebt als voorbeeld bovenaan dit artikel, is nooit gerealiseerd.
Dit kwam door de ondergrond.
Jarenlang was het een bouwput, later werd het een levensgroot zwembad, en nog later, na de democratie, werd er de grootste kerk van Moskou gebouwd.


Kijk hieronder hoe Stalin het moderne Moskou in gedachte had.
Foto-shoppen, en videobewerking was dus ook in die tijd mogelijk.Knap, zeer knap!!!!!!!!!!!!!!!!!!





Voor wat meer informatie over hoe mensen met de zogenaamde architectuur van Stalin omgingen in die, en zeker ook deze tijd, adviseer ik de geïnteresseerde onder ons, het boek over het zogenaamde ‘Suikerbakkers-gebouw’ eens te lezen.

Pakka. helmos@web.nl

Labels: