Helmond - Moskou

Onze kans om eindelijk eens af te rekenen met alle vooroordelen over Rusland!

woensdag, januari 25, 2006

LEKKER ETEN !



Heeft u wel eens bij een Russische familie gegeten?

Ik denk dat de meeste Nederlanders ontkennend op deze vraag zullen antwoorden.

Waarom stel ik deze vraag?
Wel in de meeste familie's in Rusland is het geen echt luxe-leventje.
Vaak moeten gezinnen rond komen van een klein bedrag, en houden hiervan niet al te veel over.
Toch houden mensen vast aan de gastvrijheid.
Wij kunnen dit niet bevatten, want ons motto is vaak, eigen gezin eerst.
Hier is uiteraard niets fout aan, maar dit kent de Rus niet.
Zij zijn namelijk heel anders opgevoed, en weten dat hun gasten voor dienen te gaan.
Ik heb, als echte Hollander, regelmatig met het schaamrood op de wangen gezeten, omdat ik wist dat de mensen, waar we waren uitgenodigd, dit allemaal eigenlijk niet konden missen, maar je moet op dat moment de knop omzetten, en hun wens respecteren.
Het is voor ons niet te bevatten, dat zulke mensen dit allemaal over hebben voor hun gasten, maar we moeten ook begrijpen dat hun vrienden, of kennissen, voor hen heel belangrijk zijn.
De Rus hangt erg aan het samenzijn, en ik denk daarom ook dat dat de reden is dat zij zover gaan in de gastvrijheid.
Uiteraard wil ik hiermee niet zeggen dat wij ineens anders moeten gaan leven, maar probeer eens iets te leren van deze levenswijze.
Als er bij ons mensen op bezoek komen, die even voor etens-tijd aanbellen, zult u mij in ieder geval nooit meer horen zeggen, dat het leuk was geweest, maar dat wij zo gaan eten.
Nee, er worden gewoon een paar borden bijgezet!

Pakka.