Helmond - Moskou

Onze kans om eindelijk eens af te rekenen met alle vooroordelen over Rusland!

maandag, april 10, 2006

RIDE-ONMOTORTOURS !


Zoals eerder beloofd, volgt hier het artikel over een stel dat met groepen motorrijders de wereld rondtrekt.
Dafne en Rob de Jong doen al vanaf 1992 Rusland aan, en uiteraard gaat daar onze belangstelling naar uit.
Daar wij weten dat de motor in Rusland, en Moskou in het bijzonder, geen dagelijks vervoermiddel is (hoewel de populariteit langzaam aan groter wordt).

Al eerder vertelde ik u dat een collega ( Peter Dijkmans) in 2004 de rit naar Volgograd heeft meegemaakt, en hier zeer enthousiast over was.
Dit jaar gaat hij deelnemen aan de Tsarenrit, die via (wat Rusland betreft), Smolensk, Moskou, Vladimir, Kostroma, Rostov, Tver en Novgorod, uiteindelijk in st. Petersburg zal eindigen.

We dachten dat het een leuk idee zou zijn om de rit een beetje te volgen, en hebben met Peter afgesproken dat we regelmatig contact zullen hebben om op de hoogte te blijven.

Aan Dafne en Rob hebben we wat vragen gesteld om een wat beter beeld te kunnen krijgen, wie nu werkelijk achter de organisatie zitten.
Wel, het blijkt een enthousiast stel te zijn, die van zowel de motor, als de diverse landen houden.

Allereerst vroegen we aan ze hoe ze er nu eigenlijk toe zijn gekomen om Oost-Europa in hun programma op te nemen, tenslotte is het niet het gemakkelijkste gedeelte van dit werelddeel.
Hun antwoord was!

In 1992 reden wij voor de eerste keer met de motor Rusland binnen. Het was best heel spannend. Het land was in crisis, de maffia regeerde en iedereen buiten Rusland was negatief. In Rusland zelf werden we enthousiast en met open armen ontvangen. De wens om meer van Rusland te zien was een logisch gevolg. En dat hebben we gelijk goed aangepakt: Van 1996 tot 2001 reisden we met een zijspan (2 maal) rond de wereld. Het laatste stuk ging van Vladivostok terug naar Europa. Naast Zuid Amerika zijn Rusland en Siberië onze favoriete bestemmingen.Terug van onze wereldreis startten we Ride-on MotorTours. Omdat we alleen naar plekken gaan die we zelf graag bereizen zijn we begonnen met een reis naar de Oekraïne en Rusland.

Wat valt jullie het meest op aan Rusland en hun inwoners?

Wat ons erg aanspreekt aan het Russische is de zelfvoorzienigheid van de mensen. Waar een probleem is wordt een oplossing gezocht. Het leven is eenvoudig en de mensen helpen elkaar. Natuurlijk kan dit voor een deel schijn zijn en heeft dit ook een keerzijde, daarvan zijn we ons zeker bewust. Het is niet meer dan logisch dat wij als niet-Russen (zelfs nadat we een deel van de wereld met eigen ogen gezien hebben) een eigen interpretatie maken van wat we zien en meemaken.Het Russische, en nog meer het Siberische landschap laat zich vertalen als een schaalvergroting in het kwadraat, dat ons ruimte geeft te ademen en los te komen van het stramien waarin we leven, waardoor we kunnen voelen dat we zijn. Dit is wel heel psychologisch, maar we zijn lang genoeg onderweg geweest om dit zo te kunnen stellen.

Uit de verslagen en verhalen, begrepen wij dat jullie regelmatig de steden aandoen, hoe bereiden jullie je voor op zo’n verblijf in die plaats, en door wie laten jullie je informeren over de mogelijkheden van zo’n stad?

Onze reizen hebben vaak thema’s. Zo reizen we naar het voormalige Stalingrad om daar het einde van de 2e WO te vieren en doen we ook andere steden/gebieden aan die daarmee te maken hebben. De Tsarenrit gaat dan uiteraard langs de steden van de Gouden Cirkel. Nieuwe contacten doen we onderweg op, vinden we via internet of op beurzen, zoals de ITB in Berlijn. Informatie over steden zelf halen we uit alle mogelijke media.

Wat denken jullie te verwachten in Moskou, tijdens de trip die jullie deze zomer gaan maken?

We organiseren zelf een paar hoogtepunten (gaan bv. proberen de motoren op het Rode Plein neer te zetten om een groepsfoto te maken), en nemen suggesties op in ons routeboek (musea, markten, pleinen, parken, kerken etc). Maar verder is iedereen zoveel mogelijk vrij om zelf te doen wat ie wil.

Het lijkt ons vreselijk lastig om de juiste personen voor zo’n trip te selecteren, Op welke punten selecteren jullie zo’n groep?

De groep selecteert zichzelf uit. Wij houden bijeenkomsten waarin iedereen zo’n goede indruk moet krijgen over intensiteit, ‘avontuur’, inhoud, etc. van onze reizen, ook wat er van iedere deelnemer verwacht wordt, dat alleen zij die het aankunnen en echt in Rusland geïnteresseerd zijn overblijven. We houden dus geen verkooppraatjes. Tot nu toe hebben we alleen maar hele goede groepen gehad. We bereiden iedereen zo goed mogelijk voor op ontmoetingen met politie, roadblocks, red tape etc. Die dingen zijn de hele reis onderwerp van gesprek en wordt ervaren als het spel dat aan de reis verbonden zit. Nu valt het met corruptie in Rusland de laatste jaren ontzettend mee. Ik kan zelfs zeggen dat het momenteel vooral in ons voordeel werkt.

Aan al hun reacties kun je opmaken dat het hier om een stel mensen gaat, die precies weten wat ze doen, en hun ervaringen graag overbrengen op de groep motorrijders die deelnemen aan de rit.
Voor de Rus zal het allemaal wat vreemd zijn, want zoals we al verteld hebben, staat de motorsport in Rusland nog in de kinderschoenen, maar de mensen zullen deze werkwijze zeker waarderen, daar alles draait om het sociale aspect, iets dat bij de Russen hoog in het vaandel staat.
Na het afronden van dit artikel vinden we het eigenlijk wel jammer dat wij geen motor rijden, want het lijkt ons een waanzinnige ervaring.
Dafne en Rob, en uiteraard ook de groep, vreselijk veel plezier toegewenst tijdens de Tsarenrit, en we hopen dat we het één en ander mee kunnen krijgen tijdens deze tocht.

Mocht u interesse hebben in de organisatie van Dafne en Rob de Jong, kunt u de volgende informatie vinden op deze links!
Klikt u hier voor informatie over de rit ‘Keerpunt Stalingrad’, en hier voor informatie over de ‘Tsarenrit’.

Pakka. helmos@freemail.nl