Helmond - Moskou

Onze kans om eindelijk eens af te rekenen met alle vooroordelen over Rusland!

zondag, maart 26, 2006

VOOROORDELEN !

Regelmatig lees ik reisverhalen van mensen die voor het eerst een land of stad bezoeken, en zo kwam ik bij een reportage terecht van The Moscow News, waarin Alan Health uit Engeland zijn kennismaking met Moskou verwoordt.
Nog voordat hij de reis start, wordt hij al gewaarschuwd door vrienden en kennissen over de criminaliteit en de maffiapraktijken die in Moskou voorkomen.In feite denk ik dat men dan al met een vooroordeel begint, want ongeacht de aandacht die je aan die waarschuwingen besteed, blijft zoiets natuurlijk automatisch in je achterhoofd spelen.

Aangekomen op het vliegveld van Moskou, vond Alan er een onplezierige sfeer hangen, wel ik weet niet of uw wel eens op een luchthaven bent geweest?
Ik neem aan van wel en denk dat u het met mij eens zal zijn dat er niet veel luchthavens zijn die uitnodigende indrukken kunnen losmaken bij mensen.
Alleen al de chaos op de meeste luchthavens zijn een slechte start van de reis.
Neem de vliegvelden van Hiraklion, Rome, Parijs, Barcelona, en zo zou ik nog wel even door kunnen gaan.In één ding moet ik Alan gelijk geven, en dat is namelijk de taxiservice, maar als Alan zich iets meer voorbereid zou hebben, zou hij weten dat men beter een minibus kan nemen.

Over het metrosysteem was Alan dan wel te spreken, maar wat wil je, we spreken hier over het best geregelde systeem ter wereld.

Ook vond hij in Moskou geen restaurant die de juiste sfeer uitstraalde.
Wellicht is Dhr. Health in 1923 in Moskou geweest, of heeft hij zijn hele verblijf met een zonnebril opgelopen, want restaurants als 'Drova', 'Yolki-Palki' zijn toch wel degelijk restaurants waar je een behoorlijke sfeer op kunt snuiven, of zijn deze misschien niet luxe genoeg?
Dan zou hij eens 'Natura Viva' kunnen proberen, maar zou het ook met smaak en portemonnee te maken kunnen hebben?
In Moskou zijn honderden restaurants, en er is altijd wel iets van de smaak te vinden.

Verder meent Alan dat de mensen in Moskou niet zo vriendelijk zijn als in Duitsland, Engeland, Italie, Oostenrijk of Spanje.Ja wat moet ik hier eigenlijk op zeggen?
Misschien zijn er mensen die wel eens in de bovengenoemde landen zijn geweest, maar ik heb eerlijk gezegd niet zoveel gastvrijheid in de genoemde landen kunnen ontdekken.
Een vriend van me is nog niet zolang geleden voor het eerst in Rome geweest met zijn gezin, en eigenlijk zou ik hem op dit moment wel willen zien lachen om de gastvrijheid van de Italianen.

Alan vond het wel aangenaam dat er een paar meisjes waren die naar hem lachte, en vermoedde dan ook dat het wel prostituees zouden zijn geweest.

Alan Health vond trouwens dat hij te vaak lastig gevallen werd door straatverkopers, en vermoedde dat hij een buitenlandse uitstraling had die de oorzaak hierdoor moet zijn geweest.
'Pas bij de vijfde of zesde maal nee gezegd te hebben, staakte zij hun activiteiten!'.
Ja meneer de grootdoener, ga even lekker de rijke toerist uithangen, en er zwermen talloze verkopers rond u heen.
Zou dit niet het geval zijn in andere grote steden?
Ik heb in ieder geval nooit problemen met verkopers in Moskou, maar ja, ik zal er wel te gewoontjes uitzien!

Hij vind het een probleem dat toeristen meer betalen dan de Russen.
Ik weet niet of Allan beseft wat de meeste Russen verdienen, maar als de musea's, de tentoonstellingen, de bezienswaardigheden en noem maar op, hun prijzen op toeristen afstemmen, kunnen de inwoners van het land, WAAR U OP BEZOEK BENT, niet meer genieten van hun eigen culturele bezit.
In alle toeristische oorden betalen de toeristen meer dan de bevolking, alleen wordt u daar in Moskou op geattendeerd, eerlijk toch?

Ik zou tegen Dhr. Alan Health willen zeggen, 'blijft u lekker in uw gigantische Newcastle, dan kunnen de Russen weer normaal gaan slapen.

Als bewijs dat ik deze reportage niet heb overdreven, link ik hem door.

Pakka.

4 Comments:

  • At 7:16 p.m., Blogger dzjomla said…

    je kent me echt goed vriend, dat was mijn eerste reactie.

     
  • At 2:52 p.m., Blogger Frans Boerlage said…

    Ik wist het jongen!
    Die lach heb ik zo vaak gehoord dat ik er af en toe van kan dromen.
    Fijne mensen hé, die Italianen?

    Groeten!!!!!!!

     
  • At 2:04 p.m., Anonymous Anoniem said…

    Hallo Natasha en Frans,

    Ik ging vorig jaar in m'n eentje naar Moskou toe en was toen net 18 jaar oud.(verbleef wel bij een vriendin) De reacties die ik van te voren kreeg van familie en vrienden vond ik echt nergens op slaan. Hun dachten bijv. dat ik ontvoerd zou worden door KGB agenten etc.:)
    Ik ben geenéén maffiabaas tegen gekomen daar en de onvriendelijkheid valt ook wel mee.
    Het is niet een van de veiligste plaatsen om heen te gaan maargoed... overal kan je iets gebeuren.
    Nu ga ik mei volgend jaar weer en ja..weer precies dezelfde reacties als vorig jaar. Dus nu ga ik daarheen inclusief pen, schrift, videocamera en fotocamera, mischien dat ze me dan geloven.

    Ik vind dat jullie een leuke site hebben ! :D

    Groetjes Yentl

     
  • At 1:28 p.m., Blogger Frans Boerlage said…

    Beste Yenti.
    Gewoon zovaak mogelijk naar Moskou gaan, en genieten van deze wereldstad.
    Natuurlijk zijn er gevaren, maar zoals jezelf al schrijft, is het in, bijvoorbeeld Helmond ook onveilig.
    De illusie dat de mensen hier gaan begrijpen hoe het leven in Moskou?Rusland is, hebben we al jaren geleden opgegeven, maar fijn dat je probeert te bewijzen dat het daar goed vertoeven is, wij proberen dit ook met deze blog.
    Veel plezier toegewenst in Moskou in mei, en laat even weten hoe het geweest is!

    Groeten vanuit Helmond!

     

Een reactie posten

<< Home