Helmond - Moskou

Onze kans om eindelijk eens af te rekenen met alle vooroordelen over Rusland!

donderdag, augustus 17, 2006

12 STOELEN !


Even terugkomend op de boeken welke ik tijdens mijn vakantie doorgewurmd heb, kom ik eigenlijk automatisch op een wereldboek.
12 STOELEN van ILJA ILF & EVGENI PETROV.
In het begin van het boek, dacht ik nog even, -mijn god, waar ben ik aan begonnen- maar na twee maal de pagina omgeslagen te hebben, wist ik eigenlijk al helemaal zeker dat dit een waanzinnig leuk verhaal moest zijn!
Ik raad iedereen aan dit boek een keer te lezen.
Na het lezen van het boek, zijn we direct op zoek gegaan naar de film, en we vonden er twee, waarvan de jongste versie eigenlijk de meest gedetailleerde is.
Tot mijn stomme verbazing speelde in deze versie ook één van mijn geliefste acteurs mee, en dus was mijn keuze niet zo moeilijk.
Yuri Nikulin speelt namelijk in deze film de rol van huismeester, en ook deze rol weet hij weer op onnavolgbare wijze te vertolken.
Over Yuri Nikulin leest u later nog in een ander artikel, echter wacht ik nog op een foto uit Rusland.
Zeer aanbevolen dus, dit boek.
Als u Russisch verstaat, of indien u het boek met genot heeft gelezen –dan is het Russisch eigenlijk maar een bijzaak- zou ik u willen aanraden de film te bekijken.
Stuur een mailtje met u gegevens, en wij zenden u graag een kopie van de film toe.
U hoeft niet bang te zijn dat u illegaal werk toegezonden krijgt, want in Rusland kent men geen kopie recht!

Pakka. helmos@freemail.nl

2 Comments:

  • At 10:27 a.m., Blogger Muumi said…

    Recente versie? Uit 1971?

    Van Nikulin staat me bij dat ik het nieuws van zijn dood vernam op het acht uur journaal van de NOS. Daar lieten ze de rijen Moskovieten zien die afscheid van hem namen. Hij stierf negen jaar geleden...

    (overigens doet me dit denken aan een stukje van CvZ met vermelding van Ostap Bender, de geniale held uit de verhalen van Ilf & Petrov.)

     
  • At 3:24 p.m., Blogger Frans Boerlage said…

    Hé Muumi.

    Inderdaad de versie die wij hebben gekocht is uit 1971, en de andere versie,(die staat op een 8-1 pakket)stamt uit de jaren zestig.

    Over Nikulin klopt het wat je zegt, want de acteur was waanzinnig populair in Rusland.
    Nu nog, want op zijn graf, leggen mensen nog steeds stapels sigaretten!

    Groet Frans.

     

Een reactie posten

<< Home