Helmond - Moskou

Onze kans om eindelijk eens af te rekenen met alle vooroordelen over Rusland!

vrijdag, februari 10, 2006

HELMOND OF MOSKOU ?


Ongeveer een jaar geleden zijn we verhuisd naar onze nieuwe woning, en we moeten zeggen dat het eindelijk de woning is geworden welke we altijd al zouden willen hebben.
Toch knaagt er al een tijd de gedachte, wat gaan we doen in de komende jaren?
De buurt waar we zijn gaan wonen, wordt geheel nieuwbouw, en de woningen zijn werkelijk schitterend, het is een nieuw project in Helmond, en ligt aan de rand van de binnenstad.
En toch zijn we al een tijd met plannen bezig om ons voorgoed in Moskou te gaan vestigen,
Vrienden roepen steeds maar weer dat we niet goed bij het hoofd zijn, omdat we nu dus in een woning wonen waar de meeste Nederlanders alleen maar van kunnen dromen, maar zij beseffen ook dat ons hart in Moskou ligt.
In Moskou hebben we een appartement dat drie maal zo klein is, maar net zo gezellig.

Wat willen we nu eigenlijk vermelden?
Wel eigenlijk is het zeer eenvoudig.
Meestal denken de Nederlanders, maar ook de Belgen, de Duitsers, en de rest van de westerlingen, het volgende!

- Woon ik op stand.
- Woon ik in het mooie huis, waar ik van heb gedroomd.
- Woon ik beter dan mijn buren.
- Is mijn bankstel goed te zien voor de buurt.

Uiteraard is dit een logisch feit, in een materialistische maatschappij waar wij in leven, maar zo logisch is dit in Rusland dus niet.
In Rusland denken ze namelijk heel anders.
In Rusland denken ze namelijk!

- Heb ik een dak boven mijn hoofd.
- Heb ik goed contact met mijn buren.
- Ben ik wel juist bezig, en bied ik voldoende aandacht aan mijn landgenoten.
- Mijn interrieur is niet zo belangrijk, als mijn gasten het maar aan niets ontbreekt.

Ik wil dit alles niet al teveel romantiseren, maar feit blijft dat de Russen van nature iets meer genuanceerd denken!

Pakka.